Mandala – Magyar mandala
Bár a legtöbben a mandalát a keleti kúltúrához és művészethez kapcsoljuk, a mandala az európai és magyar kultúrában is jelen van. Gonduljunk csak a gótikus rózsaablakokra, vagy a századeleji parasztházakban díszítő motívumként megjelenő élet virága motívumra.
Az általam készített mandalákon a hagyomás keleti motívumok mellett a magyar népművészet motívumait is nagy előszeretettel alkalmazom, hiszen ősi motivumainkban minden szimbólum és ősi erő megtalálható ugyanúgy mint keleti társaikban, melyek segíthetnek a különböző élethelyzetek könyebb megélésében, megoldásában.
A képeken szereplő mandalákat üveg tányérra vagy tálakra festettem. (A 60 cm átmérőjű mandala vágott üvegre készült, kizárólag megrendelésre).
Kerek tányérok átmérője: 22,5 cm
Négyszögletű tálak mérete: 19X19 cm
Saját, személyre szóló mandalád megrendelése
Amennyiben az itt látható mandalákon kívül szeretnél saját, személyre szóló mandalát rendelni, kérlek küld el születési dátumodat és teljes nevedet, esetleg megoldandó élethelyzetedet, problémádat és megfestem a Neked szóló mandaládat. Ha úgy érzed, hogy több információt szeretnél velem megosztani, személyesen is találkozhatunk.
Árak:
22,5 cm átmérőjű, kerek üvegtányérra festett mandala – 10 000 Ft
19X19 cm négyzet alakú üvegtálra festett mandala – 10 000 Ft
Nagyobb fali képek ára nagyságtól, keretezéstől függően alakul. (60 cm-ig: 30.000 Ft– 60.000 Ft között.)
A tűz és a föld művészete , a feketeedény készítésének menete
A tűz és föld művészete !
Nádudvar a Hortobágy és a Sárrét határán fekvő ősi mezőváros. Nevét az árterekben mindenhol előforduló nádról és az ebből kerített udvarokról kapta. Nádudvar a neolit kortól lakott település. Első írásos emlékként a Váradi Regestrumban, 1212-ben szerepel a város neve. Többször elpusztították a várost a tatárok a kunok, de mindig újjáépült.
A török hódoltság kezdetén már jelentős mezőváros.
A fazekasság története is a hódoltság idejére vezethető vissza egy helyi szájhagyomány alapján. A török szultán isztambuli háreméből egy fekete csalikorsó mentette meg a nádudvari főbíró szép lányát. Csak olyan edényért engedte szabadon a váradi pasa, amelyikben borrá változik a víz is. Elkészítették a kétfenekű csalikorsót, amelyikben egyszerre lehetett bort és vizet tartani, s ezt vitték el a pasának váltságdíjképpen.
Ugyan a nádudvari fazekasság kezdete a múlt homályába vész, de írásos adatok már 1714-böl fellelhetők. Ekkor említik először a nevében és mesterségében is egyaránt fazekas Fazekas családot. Ettől kezdve a családban folyamatosan öröklődik apáról fiúra a fekete kerámia készítésének mestersége mind a mai napig. A nádudvari mesterek a mezőváros adottságait kihasználva a mesterség mellett gazdálkodással is foglalkoztak, illetve készítették a háztartások igényei szerint cserepeiket. Nagyon jellemző edénytípusok voltak a korsók, kanták, locsolók, bodonok stb.
Egészen az 1930-es évekig a mindennapi élethez tartozó edényeket készítettek,amikor is nem csak a nádudvari fazekasság hanem az egész népművészet teljesen átalakult. Az emberek igényei megváltoztak és egyre jobban érdekelte őket az esztétikum. Ez természetesen kihatott a fazekas mesterek munkáira is. Létrejöttek a tökéletesen funkcionáló dísztárgyak. A népművészet és így a nádudvari fazekasság is fordulóponthoz érkezett. A fő feladata az ősi forma és motívumkincseket úgy átalakítani, hogy a modern háztartások szerves részévé válhasson. Ebben a munkában úttörő szerepet vállalt néhai Fazekas Lajos (1895-1959) és felesége Csizmadia Ilona
A megkezdett utat két fia folytatta tovább, akik hatalmas elszántsággal váltak a magyar fazekasság meghatározó egyéniségeivé. Fazekas Lajos a népművészet mestere(1918-1998) kimagasló szakmai útja mellett talán legfontosabb érdeme, hogy három fiát fazekasnak nevelte és ezúton biztosította a több száz éves családi tradíció továbbélését. Az ő példájuk mutatott utat a család ma alkotó tagjainak. Fazekas Lajos (1944), Fazekas István (1949), Fazekas Ferenc (1955)
Fazekas István(1949) fiaként jelenleg én képviselem (ifj. Fazekas István 1976) a nádudvari fazekasság legfiatalabb generációját. Érzem, hogy munkámnak célja van, láncszeme lehetek annak a hosszú folyamatnak, amely az ősöktől az utódokig vezet.